mandag 10. mars 2008

Sammendrag av Kap 7.

Sammendrag av Kap 7.


The studio , var skapt og redigert av William Morris.
Fra 1894 var det mest leste kunsttidsskriftet i Europa.
The Studio kom til å bety mye for kunstnere både i Norge, Sverige & Danmark.
Folkekunsten, og det mange oppfattet som den nasjonale kulturarven, ble viktige inspirasjonskilder for kunsthåndverkere i hele Norden.


Tidsskriftet The Studio blir ofte nevnt i sammenheng med interiørdekorasjene til Karin og Carl Larsson på Sunborn i Dalarne i Sverige. Artiklene til William Morris vekket Karins interesse for den svenske allmuestilen, det vil si stilen på klær og innbo hos folk flest.

I danmark ble det opprettet en forening som fikk navnet Dansk Skønvirke. Denne foreningen var direkte inspirert av William Morris og Arts and Crafts-bevegelsen. Også i Danmark ble dansk folkekunst en sterk inspirasjonsskilde. Martin Nyrop fikk ansvaret for å designe møblene i København Rådhus rundt 1900.

Maleren Gerhard Munthe hadde fra 1896 til 1899 hatt hovedansvaret for utformingen av den nye utgaven av Snorres kongesagaer. Han hadde lenge vært intressert i det han mente var typisk for vår gamle historie. Han var opptatt av den rikdommen som lå i eventyr, folkeviser, sagn og historier. Med utgangspunkt i gamle bildetepper fra 1600- og 1700- tallet tegnet han mønstre for en ny type bildevev, som ble utført av kvinnelige vevere.

Lærere og elever ved treskjærerskolene rundt om i landet var opptatt av gamle norske forbilder. Møblene er tegnet av en av tidens store arkitekter, Henrik Bull , og er utført av mange forskjellige snekkermestere.



Skrevet av Andrea, 1dhb

fredag 8. februar 2008

Uke 6

Denne uka begynte vi med å velge hva vi skulle fordype oss i, etter vi hadde valgt hva vi ville jobbe med måtte vi sette problemformelering og kompetansemål.
Jeg har jobbet med Interiør design, designet ett lite rom. Om å lage ett kult, tenåringsrom. Ferdigproduktet ble ferdig til slutt, og jeg er fornøyd :D

onsdag 23. januar 2008

mandag 21. januar 2008

Mandagen 21.01/08

Hei.
Jeg heter Andrea , og denne bloggen skal brukes til skolearbeid.
Jeg går 1året Design & håndverk på Bjørkelangen VGS.
Mens neste år vil jeg gå Interiør & Utstillingsdesign, det høres veldig moro og jeg liker å drive med interiør og sånt. Jeg skal gå Bjørkelangen neste år også, fordi jeg synes den skolen er veldig bra. Håper jeg kommer inn dit neste år, det blir gøy ;D